R4 – Pedagogi untuk amalan terbaik dalam proses P&P

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Kelas minggu ini bermula seawal jam 3 petang (untuk cover kelas yang cancel sebelum ni). Disampaikan oleh Dr. Noor Dayana Abdul Halim.

Permulaan kelas, Dr. Dayana menguji kami tentang apakah teori-teori pembelajaran yang selama ini diguna pakai sebagai asas pengajaran seseorang guru. Secara asasnya, teori pembelajaran klasik terdapat tiga jenis iaitu dimulakan dengan teori behaviorisme (Ivan Pavlov), diteruskan dengan teori kognitivisme (Jean Piaget) dan seterusnya teori konstruktivisme (Lev Vygotsky).

Teori behaviorisme terkenal dengan eksperimen oleh Pavlov yang menggunakan anjing sebagai menilai bagaimana seseorang itu boleh belajar dengan adanya tindak balas terhadap stimulus yang diberikan.

pavlov
Eksperimen Ivan Pavlov ke atas anjing. Sumber.

Ringkasan teori behaviorisme :

  1. seseorang dianggap berjaya dalam pelajaran apabila berlaku perubahan tingkahlakunya
  2. belajar perlu ada input (stimulus) & output (tindak balas)
  3. stimulus ialah segala yang disampaikan oleh pendidik, manakala tindak balas ditandai dengan perubahan tingkah laku pelajarnya
  4. utamakan pengukuran sebagai menilai perubahan seseorang
  5. menekankan kepada sistem peneguhan (peneguhan positif seperti hadiah, pujian apabila pelajar berjaya / peneguhan negatif seperti denda jika sebaliknya)

Ringkasan teori kognitif :

  1. berdasarkan kepada proses pemikiran seseorang
  2. pelajar mendapat ilmu > mentafsir > menyampaikan ilmu
  3. empat fasa utama untuk pembangunan pemikiran iaitu fasa sensorimotor (0-2 tahun), fasa preoperational (2-7 tahun), fasa concrete operational (7-12tahun) dan fasa formal operational (12 – dewasa)
ylvowaptoiamv9r6se6o
Teori Jean Piaget (sumber)

Ringkasa teori konstruktivisme :

This slideshow requires JavaScript.

Leave a comment